PROJEK KITAR SEMULA : SELAMATKAN BUMI
Nama Penulis : Afiqah Adanan dan Norsuhani Shahrudin
|
Unit Overview
|
|
|
Tajuk Unit
|
|
|
Selamatkan dunia
|
|
|
Ringkasan Unit
|
|
|
Pada akhir pelajaran murid dapat :
-
Mengenal jenis bahan terbuang yang boleh
dikumpul.
-
Mengelaskan bahan-bahan terbuang mengikut
ciri-cirinya.
-
Menanam pokok dengan cara yang betul.
Murid akan membuat dan menjalankan aktiviti :
- Mengumpul,
mengenali dan menamakan bahan-bahan terbuang.
- Mengelaskan bahan-bahan
terbuang mengikut jenisnya.
- Pertandingan mengumpul
bahan kitar semula terbanyak.
- Mewujudkan ‘tong sampah kitar semula’ mini di dalam
kelas.
- Menghasilkan
buku skrap mengenai ‘Kitar Semula’.
- Pertandingan
mewarna poster.
- Melancarkan
program penanaman semula pokok di dalam botol terpakai.
- Mendengar
penerangan kepentingan menjaga alam sekitar daripada penceramah yang dijemput.
- Mengadakan pameran “Selamatkan Bumi”
|
|
|
Subject Area
|
|
|
Bahasa Melayu
|
|
|
Tahun/Tingkatan
|
|
|
Tahun 4
|
|
|
Approximate Time Needed
|
|
|
30 minit
(kelas) x 4 minggu
|
|
Minggu 1
1.
Bahan-bahan terpakai
ditunjukkan secara maujud agar murid dapat mengenali dan mengelaskan bahan-bahan
yang boleh di kitar semula.
2.
Power point juga digunakan
untuk mengukuhkan lagi ingatan murid secara visual agar mereka dapat mengenali, mengelaskan dan mengkategorikan
bahan-bahan terpakai mengikut jenisnya.
Minggu 2
1.
Pertandingan mengumpul
barang-barang yang boleh di kitar semula berjalan. Pengumpul barang-barang
terpakai yang terbanyak menjadi pemenang.
2.
Mewajibkan setiap kelas
mempunyai ‘tong sampah kitar semula’ mini.
3.
Murid akan menanam semula
pokok di dalam botol-botol terpakai. Botol terpakai tersebut
Minggu 3
1.
Murid menyertai pertandingan mewarna berkonsepkan kitar semula.
2.
Bagi mengukuhkan lagi
pemahaman, buku skrap ‘Program Kitar
Semula’ akan dihasilkan oleh murid secara berkumpulan menggunakan lakaran kolaj
dan gambar-gambar dalam majalah yang disediakan.
Minggu 4
1.
Pakar Alam Sekitar dari
kalangan ibu bapa akan memberikan ceramah berkaitan kepentingan alam sekitar
dan kitar semula kepada murid-murid.
2.
Mengadakan pameran
“Selamatkan Bumi” .
No comments:
Post a Comment